Direktori njemačkog sportskog diva osobno su u četvrtak došli u malo mjesto Villa Hidalgo Yalalag u južnome Meksiku kako bi se suočili s kritikama da su prisvojili tradicionalni dizajn sandala poznatih kao huarache.
Problem je izbio nakon što je tvrtka lansirala model „Oaxaca Slip On” koji je osmislio meksičko-američki dizajner Willy Chavarria. Cipele, proizvedene u Kini, u velikoj mjeri podsjećaju na ručno izrađene kožne sandale koje stoljećima nose autohtoni stanovnici države Oaxaca, no bez njihovog formalnog sudjelovanja ni priznanja.
Chavarria je u pisanoj izjavi priznao pogrešku: „Duboko mi je žao što je cipela prisvojena u ovom dizajnu, a ne razvijena u direktnom i smislenom partnerstvu sa zajednicom Oaxace.” Dodao je da je želio odati počast „snažnom kulturnom i umjetničkom duhu” regije.
Na improviziranom susretu na seoskom sportskom igralištu, uz tradicionalnu glazbu i nošnje, okupljenim mještanima obratila se pravna direktorica Adidas Mexico Karen Gonzalez: „Shvaćamo da je ova situacija mogla izazvati nelagodu i stoga se javno ispričavamo.” Najavila je da će Adidas ubuduće raditi izravno s Villa Hidalgo Yalalagom „kako bi se zajamčilo poštivanje kulturnog blaga” zajednice koja ima manje od 2 000 stanovnika.
Gradonačelnik Eric Fabian zahvalio je kompaniji što je održala obećanje i došla u selo.
Ovaj slučaj ponovno je otvorio raspravu o kulturnoj aproprijaciji. Novoizabrana meksička predsjednica Claudia Sheinbaum ranije je upozorila da „velike kompanije često preuzimaju proizvode, ideje i dizajne od autohtonih zajednica” te najavila moguću pravnu zaštitu njihovih prava.
Stručnjaci kulturnu aproprijaciju definiraju kao nepriznato ili neprimjereno preuzimanje kulturnih elemenata jednoga naroda od strane dominantnije kulture – upravo ono zbog čega se Adidas sada ispričava.