Županijski operativni centar za postupanje u slučaju iznenadnog onečišćenja mora u Primorsko-goranskoj županiji usvojio je godišnji program rada koji u prvi plan stavlja uklanjanje preostalog pogonskog goriva iz olupine teretnjaka „Peltastis”.
Brod, koji je potonuo 1968. godine svega 50 metara od obale Šila na otoku Krku, godinama je omiljena meta sportskih ronilaca. No korozija trupine počela je otvarati spremnike te je nedavno zabilježeno istjecanje goriva. Incident je brzo saniran, ali je upozorio na potrebu trajnog rješenja.
Na sjednici je predstavljena inicijativa „Kontrola opasnih podvodnih olupina u županiji”. Cilj joj je sustavno kartirati, procijeniti rizike i provoditi stalni nadzor nad olupinama koje prijete osjetljivom jadranskom ekosustavu. Projekt već uključuje:
• katalog 11 lokacija visokog rizika s podvodnim fotografijama i skicama; • tehničke opise stanja svake olupine; • procjene količina zaostalih štetnih tvari i scenarije mogućeg onečišćenja.
Prema usvojenim zaključcima, operativne službe pokrenut će „hitnu i dugoročnu sanaciju” Peltastisa: ispumpavanje goriva, dodatno brtvljenje trupa i postavljanje trajnog nadzora nad lokacijom. Time bi se, istaknuto je na sjednici, spriječilo svako buduće iznenadno onečišćenje mora i očuvao osjetljivi ekosustav u akvatoriju Krka.
Ronilac i istraživač Daniel Frka, čiji tim već nadzire pojedine olupine, predložio je da podaci iz kataloga budu javno dostupni, a ne samo struci. ŽOC je taj prijedlog prihvatio, najavivši skoro otvaranje digitalne platforme na kojoj će građani moći pratiti stanje podmorskih lokacija rizičnih za okoliš.