Uoči nove pedagoške godine hrvatski dječji vrtići ulaze s procijenjenim manjkom od 5.000 do 7.000 odgojitelja. Zbog kronične nestašice, izmjene Zakona o odgoju i obrazovanju otvaraju vrata zapošljavanju stručnjaka iz drugih profesija, ponajprije učitelja razredne nastave koji zbog manjka učenika ostaju bez posla.
Predsjednica Udruge odgojitelja SIDRO Katarina Turković Gulin upozorava da je taj model „potpuno pogrešan” te da „ljudi napuštaju struku – danas mi kolegica kaže da odlazi raditi u trgovački lanac”. Prema njezinu iskustvu, nedovoljno educirani zamjenici posežu za „nepedagoškim mjerama” poput emocionalnih ucjena i zabrana, dok se kvalificirani odgojitelji moraju baviti i njihovim poslom, premda su plaćama gotovo izjednačeni.
S druge strane, učiteljica razredne nastave Lidija Pocrnić tvrdi da su upravo učitelji „najkompetentniji, pa čak i preeducirani” za rad u vrtiću, jer tijekom studija obrađuju pedagogiju od nulte dobi i prolaze metodiku svih ključnih područja. Ipak, priznaje da bi se na takav posao odlučila tek „kad ne bi imala drugu opciju” zbog teških uvjeta rada i velikih grupa.
Da dva studija ipak nisu ekvivalentna potvrdila je dekanica Učiteljskog fakulteta Blaženka Filipan-Žignić. Fakultet od 2019. povećava kvote za odgojiteljski studij i nudi program prekvalifikacije učitelja: sedam kolegija, 70 ECTS-bodova, uz obaveznu praksu i mentorstvo. „Djeca predškolske dobi zaslužuju isključivo stručno i pedagoški osposobljene osobe”, naglašava dekanica, dodajući da bi najradije vidjela zapošljavanje diplomiranih odgojitelja, a učitelje u školskim klupama.
U SIDRO-u rješenje vide u hitnoj korekciji plaća i boljim radnim uvjetima te u novom modelu financiranja iz državnog proračuna – dokument koji resorno ministarstvo najavljuje, ali ga stalno odgađa.
Dok se sustav bori s kompetencijskim jazom, tisuće mališana jesensku će zvonjavu dočekati u skupinama koje vode ili preopterećeni odgojitelji ili privremene zamjene. Za mnoge roditelje i djelatnike, pravi bi odgovor bio jasan: više novca i poštovanja za prvi korak u obrazovanju – vrtić.