Pedesetak učenika od petog do osmog razreda Osnovne škole Srdoči provelo je sat građanskog odgoja u sjedištu jedne od najstarijih riječkih novinskih kuća. Cilj susreta bio je upoznati mlade s načinom na koji mediji nastaju, ali i potaknuti raspravu o slobodi informiranja, točnosti podataka te prepoznavanju prikrivenog oglašavanja.
Domaćini su učenike proveli kroz povijest tiskane riječi u Rijeci – od pionirskih početaka na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, kada je grad bio među najrazvijenijima u Hrvatskoj, do suvremenih multimedijskih platformi na kojima današnja redakcija objavljuje vijesti. Posebno je istaknuta uloga novinara Frana Supila, koji je 1900. u Rijeci pokrenuo avangardni projekt tiskanih novina i time zauvijek obilježio lokalnu medijsku scenu.
Međutim, naglasak susreta bio je na aktualnim izazovima: djeca koja su, kako su sama rekla, „vršnjaci pametnih telefona”, najviše su se zanimala za to kako redakcija odlučuje koje će se vijesti plasirati na društvene mreže. Za njih portali nisu odredište koje posjećuju izravno, već informacije dobivaju putem aplikacija poput Instagrama i TikToka.
Razgovor je otvorio temu „fake newsa” i medijskih manipulacija. Primjerice, učenici su analizirali naslov o Rijeci koja je navodno među deset najboljih turističkih odredišta u zemlji. Tek su u malom slovnom dodatku shvatili da se podatak odnosi samo na studeni, čime je, kako su zaključili, „istina zamagljena, a javnost zbunjena”.
Mnogo se raspravljalo i o prikrivenom oglašavanju. Učenici su naveli da „influenceri” često reklamiraju proizvode bez jasne oznake sponzorstva te tako, prema njihovom mišljenju, „zavaravaju publiku”. Redakcijski djelatnici objasnili su razliku između uredničkog teksta i plaćenog sadržaja te važnost transparentnog označavanja oglasa.
Pohvaljen je i školski tim koji priprema vlastiti video-projekt – od scenarija i kamera do montaže – kako bi vršnjacima približili osnove kritičkog čitanja medija. „Ili nas poslušajte dok smo juniori, ili ćemo vam jednoga dana uzeti posao”, našalili su se mladi gosti.
Susret je održan u sklopu programa obilježavanja 125. obljetnice novinske kuće, no i domaćini i škola složili su se da će sličnih edukativnih druženja biti i nakon završetka slavljeničke godine. Zaključak dana:
„Medije moramo stvarati zajedno kako bismo bilo kakav ‘fake’ sveli na najmanju moguću mjeru.”