Gradsko vijeće Splita provelo je maratonsku tematsku sjednicu o budućnosti brodogradnje i Brodosplita te nakon 7,5 sati rasprave jednoglasno usvojilo zahtjev za oduzimanjem koncesije vlasniku škvera Tomislavu Debeljaku.
• Oduzimanje koncesije i nova podjela zemljišta
Vijećnici predlažu Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture da, ako postoje zakonski razlozi, raskine ugovor o koncesiji na skoro 560 000 m² pomorskog dobra koje zauzima Brodosplit. Dio terena izvan budućih granica pomorskog dobra bio bi darovan Gradu Splitu, dok bi se ostatak nastavio koristiti za brodogradnju i srodne industrije.
• Zabrana uvoza opasnog otpada
Splićani traže i hitnu izmjenu propisa kako bi se spriječio daljnji uvoz opasnog otpada u Hrvatsku, kakav je zabilježen prilikom remonta talijanskog kruzera Moby Drea u Splitu.
• Veća uloga velikih gradova
U zaključcima stoji i prijedlog da se velikim gradovima prepusti upravljanje pomorskim dobrom na njihovu području te da dobiju veću zastupljenost u tijelima državnih lučkih uprava.
• Potraživanja i moguća tužba
Grad je ovlastio gradonačelnika da pokrene sve pravne radnje protiv Brodograđevne industrije Split d.d. radi naplate 1,8 milijuna eura komunalne i vodne naknade te da o tome izvijesti Državno odvjetništvo. Ministarstvu mora škver duguje dodatna 2 milijuna eura neplaćene koncesijske naknade.
• Preispitivanje stečajnog okvira
Vijećnici pozivaju i na reviziju pojedinih odredbi Stečajnog zakona kroz „analizu slučaja Brodosplit”.
Kontekst: privatizacija za 3,7 milijuna kuna
Debeljakova tvrtka DIV 2013. je za 3,7 milijuna kuna preuzela 99,78 % dionica Brodosplita uz obvezu očuvanja radničkih prava iz kolektivnog ugovora. Tada je u škveru radilo oko 3 600 ljudi, a Debeljak je poručio kako je to „početak slatkih briga za njih proizvođače koji vole stvarati”.
Škver nekad i danas
• osnovan 1922., tradicija brodogradnje u Splitu seže u 19. stoljeće
• na sadašnjoj lokaciji od 1932.
• najveće hrvatsko brodogradilište – u vrhuncu imalo 7 000 zaposlenih
• do 1990. isporučeno 350 brodova ukupne nosivosti veće od 10 milijuna tona
• nepoznat je ukupan iznos državne potpore škveru u posljednjih 12 godina
Daljnje korake u vezi s koncesijom, dugovanjima i mogućom promjenom zakona sada moraju poduzeti nadležna ministarstva i Vlada, dok Split očekuje brzu reakciju kako bi, kako tvrde gradski vijećnici, „sačuvao brodogradnju, zaštitio okoliš i vratio kontrolu nad ključnim gradskim prostorom”.