Gradonačelnica Iva Rinčić proteklih je tjedana gotovo u potpunosti izmijenila sastave školskih odbora u riječkim osnovnim školama, smijenivši čak i one predstavnike osnivača čiji mandati još traju.
Najzvučnije promjene dogodile su se u OŠ Vežica i Centru za autizam Rijeka, gdje su gradski predstavnici imenovani tek prije godinu-dvije. Ravnateljica Centra za autizam Sandra Čavrak tvrdi da je tražila objašnjenje, no dobila je tek službeni odgovor kako je „to pravo osnivača”. U njezinoj školi sada u odboru sjedi bračni par – otac učenika kao predstavnik roditelja, a majka kao nova predstavnica osnivača – što je Čavrak navelo na pitanje mogućeg sukoba interesa.
Sličnu nedoumicu dijeli i ravnateljica OŠ Vežica Violeta Nikolić, kojoj također nije objašnjeno zašto su gradski predstavnici smijenjeni već nakon godinu dana rada.
Ravnatelji više škola upozoravaju da je u nekim odborima gradonačelnica među tri predstavnika osnivača imenovala upravo roditelje te da sada roditelji imaju brojčanu prevagu u tijelima koja odlučuju o ključnim pitanjima: izboru i razrješenju ravnatelja, zapošljavanju, usvajanju statuta, kurikuluma i godišnjih planova.
Zakon propisuje da školski odbor broji sedam članova: po jednog biraju radničko i učiteljsko vijeće, jednog predlaže vijeće roditelja, a troje imenuje osnivač. Mandat traje četiri godine, a razrješenje prije isteka moguće je samo u jasno definiranim slučajevima.
Na upit o konkretnim razlozima smjena Grad Rijeka zasad nije odgovorio. U obrazloženju objavljenom na gradskim mrežnim stranicama navodi se da je većini članova mandat istekao te da gradonačelnica ima zakonsku ovlast predlagati nova imenovanja. Ipak, isti dokument priznaje kako su se promjene dogodile i u trima školama – OŠ Škurinje, OŠ Vežica i Centru za autizam – gdje članovima mandat još nije završio.
Grad ujedno najavljuje nove rotacije: predstavnici osnivača u OŠ Škurinje, imenovani tek ove godine, bit će razriješeni i naknadno ponovno imenovani.
Među ravnateljima i nastavnicima sve su glasnije ocjene da se radi o političkom uplivu u upravljanje školama te da roditeljska dominacija, premda zakonski moguća, „uzima smisao” školskim odborima. Dok se čeka službeno očitovanje Grada, škole u kojima su gradski predstavnici zamijenjeni roditeljima suočene su s novom realnošću – ključne odluke u obrazovnom procesu sada donosi roditeljska većina.