PULA – Ovogodišnji Svjetski dan turizma obilježava se pod geslom „Turizam i održiva transformacija“, a Pula je taj povod iskoristila kako bi predstavila niz konkretnih mjera kojima želi pokazati da turizam može biti pokretač gospodarskog, društvenog i ekološkog napretka.
Direktorica Turističke zajednice Grada Pule Sanja Cinkopan Korotaj podsjetila je da „turizam stvara radna mjesta, potiče lokalni razvoj i povezuje ljude i kulture“, ali i donosi izazove u pogledu zaštite prostora i infrastrukture. Stoga se grad, zajedno s klasterom Južne Istre, okrenuo izradi zajedničkog plana upravljanja destinacijom čiji je temelj – održivost.
Komunalna rješenja: manje otpada, više recikliranja
Komunalno društvo Pula Herculanea najveći pritisak osjeća tijekom ljetnih mjeseci. Direktor Robert Fuart naglašava nove poteze:
• postavljanje smeđih kanti za biootpad tijekom sezone;
• letci i naljepnice s piktogramima na više jezika radi lakšeg odvajanja;
• dodatna kampanja protiv divljih odlagališta uz besplatan prihvat građevinskog otpada u centru Vidrijan-Tivoli i ostalih vrsta otpada u reciklažnom dvorištu Valmade.
Cilj je smanjiti opterećenje sustava i podići razinu recikliranja, čime se, poručuje Fuart, izravno „čuva okoliš i kvaliteta boravka posjetitelja“.
Javni prijevoz kao karika održivosti
Pulapromet je, prema riječima direktora Tomislava Josipovića, uveo niz mjera koje turistima i lokalnom stanovništvu nude praktičnu, ekološki prihvatljivu mobilnost:
• vrijednosne kartice za javni prijevoz koje turističke zajednice sufinanciraju i dijele iznajmljivačima;
• sezonske noćne linije i planirano pojačanje voznog reda 2026.;
• nova linija Loborika – Marčana te linija broj 7 koja povezuje željeznički, autobusni i brodski terminal s gradom;
• flota od 40 autobusa u kojoj je jedan električni, a 24 voze na plin;
• mobilna aplikacija za praćenje polazaka u realnom vremenu i beskontaktno plaćanje karata;
• „Izložba na kotačima“ – kulturna promocija unutar autobusa.
Josipović smatra da će ovakve mjere „smanjiti broj osobnih vozila, gužve i problem parkiranja“ uz poboljšanje ukupnog doživljaja destinacije.
Zajednička odgovornost
„Održivi turizam nije rezultat samo jednog sektora. Svaki dionik – od javnih poduzeća, turističkih zajednica i lokalnih vlasti do iznajmljivača, posjetitelja i građana – mali je kotačić koji pridonosi održivosti“, zaključila je Cinkopan Korotaj.
Pula se, poručuju gradske službe, neće zaustaviti na ovim potezima: planovi upravljanja destinacijom bit će putokaz kako turizam pretvoriti u trajnu snagu pozitivne promjene za društvo, prostor i okoliš.