Premijom u intimnom prostoru zagrebačkog neovisnog kazališta Arterarij oživjela je „Matija”, scenska adaptacija istoimenog romana Drage Hedla koja je već pri izlasku osvojila domaću publiku. Redatelj Patrik Lazić odlučio se za, kako kaže, „ludi pothvat” čim je pročitao prve najave knjige i osjetio da njezina brutalna iskrenost mora prijeći i na kazališne daske.
Priča prati Matijin put od djetinjstva u Osijeku i znanstvene karijere na Yaleu do tragičnog kraja i tridesetsedmodnevne borbe obitelji s američkom administracijom kako bi tijelo doveli kući. Umjesto kronike očaja, Lazić je publici želio ponuditi nadu: „Nismo htjeli da publika ode očajna, nego utješena”, naglasio je.
Glumački trojac – Doris Šarić Kukuljica, Dražen Bratulić i debitant Domagoj Ikić – kroz dvije su mjeseca proba raslojili više od deset likova, pri čemu Matija „prelama” osobnosti kolega, profesora i prijatelja, omogućujući roditeljima da se još jednom suoče sa sinom kojega više nema. Probe su, ističe redatelj, prošle „bez ijedne svađe” jer je cijela ekipa bila svjesna osjetljivosti materijala.
Iako je odluka o predstavi donesena svega nekoliko tjedana prije početka procesa, Hedl i supruga Ljerka pružili su bezrezervnu podršku. „Imamo li pravo toliko emotivno uvlačiti ljude u tako tešku priču?” pitala se Matijina majka, strahujući od reakcija publike. Suze nakon premijere, kažu autori, dokazale su da je emocija prodrla, ali i da se ljudi dižu iz tame.
Roman je u samo nekoliko mjeseci doživio tri izdanja, a scenska verzija nastavlja rušiti stigmu oko mentalnog zdravlja, baš kako je to Matija želio kada je planirao napustiti znanost i otvoriti malo kazalište za mlade talente. „Kazalište mora pružati nadu”, ponavlja Lazić, uvjeren da je upravo na sceni Matija dobio novi, trajni život.