Prikrivena policijska akcija u svibnju na otočiću Marajó u brazilskoj saveznoj državi Pará razotkrila je 18-metarsku polupodmornicu spremnu za ukrcaj pet do šest tona kokaina. Prema izračunima istražitelja, teret bi u Europi vrijedio između 200 i 250 milijuna dolara.
„Mogli biste mi ponuditi koliko god novca želite i opet ne bih krenuo na takvo suludo putovanje”, rekao je zapovjednik savezne policije Fernando Casarin, čija je specijalna postrojba presjekla operaciju. Posadu, čiji identitet još nije otkriven, čekala je trotjedna, 6 000 kilometara duga plovidba Atlantikom brzinom od samo 16 km/h – gotovo nevidljivi, tek s kokpitom iznad površine.
Smrt u limenoj limenci
Unutrašnjost zaplijenjene polupodmornice izgleda kao improvizirani bunker: dva uska drvena ležaja, 700-litarski spremnik za vodu, mali zamrzivač i prijenosni klima-uređaj. Najveća opasnost nije, kažu stručnjaci, olujno more nego gušenje. „Motori su snažni, ispušne cijevi napravljene na brzinu, a ispušni plinovi lako se vraćaju u kabinu”, upozorava voditelj protudrognog odjela Osvaldo Scalezi.
Profit – i eksploatacija – bez granica
Kilo kokaina na brazilsko-kolumbijskoj granici stoji 1 000 do 2 000 dolara; u zapadnoeuropskim lukama cijena skače na oko 60 000 dolara. Tako golema zarada objašnjava zašto se latinskoamerički karteli od kraja 90-ih oslanjaju na polupodmornice – „propelerom pogonjeni lijes”, kako ih naziva jedan španjolski istraživač.
Rute su se posljednjih godina proširile. Prvi potvrđeni atlantski prelazak otkriven je 2019., kada je plovilo nakon 27 dana isplivalo uz obalu Pirenejskog poluotoka. Od tada španjolska policija bilježi nagli porast dojava – ljetos više od pet mjesečno. U rujnu su na galicijskoj obali zaplijenjene 3,5 tone kokaina, no plovilo je nestalo.
Istodobno je u ožujku, blizu Azora, presretnuta druga polupodmornica sa šest tona droge i pet članova posade, među kojima trojica Brazilaca iz Parája. Isti amazonski mangrovi postaju, tvrdi Casarin, „čvorište za gradnju ovakvih plovila”.
Globalizacija podvodnog krijumčarenja više nije fikcija: krajem 2024. kolumbijska je policija ulovila polupodmornicu na putu prema Australiji i Novom Zelandu, a u siječnju je jedna nasukana izronila na obali Sijera Leonea.
Rizik života za sitniš
Unatoč astronomskim zaradama kartela, pomorci dobivaju tek djelić kolača. Brazilska policija procjenjuje da im se za atlantski prelazak plaća 30 000 do 50 000 reala (oko 4 000 – 7 000 funti). U prvoj podmornici zaplijenjenoj u Europi ekvadorski su mornari, prema vlastitim iskazima, dobili ponuđenih 15 000 dolara.
„Narkobiznis je industrija iskorištavanja – oduvijek je bio”, zaključuje španjolski kroničar fenomena. A na dnu hijerarhije ostaju ljudi zatvoreni u „ploveće lijesove” na putovanju koje se lako pretvori u – zadnje.