Trinaest sekundi nakon uzlijetanja iz Ahmedabada 12. lipnja, Boeing 787 na letu Air India 171 prema Londonu izgubio je snagu, srušio se i planuo. Poginulo je svih 241 putnika i člana posade te još 19 ljudi na tlu. Prvi nalazi indijske Uprave za civilno zrakoplovstvo (DGCA) otkrili su da su oba prekidača za dovod goriva u motore bila isključena neposredno nakon polijetanja. Još se istražuje jesu li ih piloti pomaknuli namjerno ili je došlo do tehničkog kvara, ali izvješće zasad ne tereti proizvođača zrakoplova, Boeing.
Dok se završno vještačenje očekuje dogodine, Air India se suočava s ponajvećim pritiskom u svojoj 92-godišnjoj povijesti. Vlada je proteklog tjedna održala izvanredne sastanke s čelnicima kompanije, a DGCA joj je uručila četiri opomene zbog 29 sigurnosnih prekršaja zabilježenih u proteklih godinu dana. Među njima su nepravilnosti u rasporedu posada, upravljanju umorom pilota i nadzoru obuke. Regulator je zaprijetio visokim novčanim kaznama, pa i smjenama odgovornih ako se propusti nastave.
Šok u kokpitima Nekoliko dana nakon nesreće više od stotinu pilota prijavilo je bolovanje, što je potaknulo nagađanja o lošem moralu i zabrinutosti za radne uvjete. „Air India sve uzima zdravo za gotovo. Već smo ih više puta upozoravali”, rekao je Reutersu jedan visoki vladin dužnosnik upućen u postupak.
Lanac incidenata Pad iznad Ahmedabada nije izoliran slučaj. U posljednjih šest mjeseci Air India je primila još 13 upozorenja: požar pomoćne jedinice u Airbusu A321 nakon slijetanja iz Hong Konga u Delhi, izlijetanje s piste zrakoplova na liniji Kochi–Mumbai pri čemu je oštećen poklopac motora, te naglo otkazivanje polijetanja na ruti Delhi–Kolkata samo su neki od njih. U ožujku je let Chicago–Delhi punih deset sati kružio natrag jer je 11 od 12 toaleta bilo začepljeno.
Od državnog mastodonta do privatnog giganta – i natrag? Kada je Tata Group krajem 2021. za oko dvije milijarde dolara ponovno preuzela avioprijevoznika koji je sama osnovala 1932., obećala je „svjetsku klasu s indijskim srcem”. Naručene su stotine novih zrakoplova, pokrenuta je skupa modernizacija kabina, a u tijeku je i spajanje s mlađom, profitabilnijom Vistarom. Financijski rezultati nedavno su pokazivali smanjenje gubitaka.
Sada su, međutim, pod povećalom inspektora i javnosti procedure održavanja i kultura sigurnosti. Direktor Campbell Wilson u internom je dopisu naglasio da je istraga potvrdila „nepostojanje mehaničkih ili održavanjem uzrokovanih problema” te da su svi obvezni pregledi provedeni. Tvrtka tvrdi kako je detaljno provjerila prekidače za gorivo na svojoj floti Boeinga te „nije pronašla nepravilnosti”.
Poziv na transparentnost „Nakon ovakve tragedije regulator obično pojača nadzor i to je normalno”, ističe bivši izvršni direktor Air Indije Jitender Bhargava. Ipak apelira da kompanija javno iznese sve mjere koje poduzima: „Obitelji stradalih traže odgovore, operateri Boeinga žele znati što se dogodilo, a milijuni putnika diljem svijeta gledali su snimke pada na svojim ekranima.” Bhargava ne sumnja da će se Air India dugoročno oporaviti, ali upozorava da reputaciju može spasiti samo beskompromisna otvorenost.
Kompanija je najavila da će DGCA-i pravodobno dostaviti očitovanje o najnovijim opomenama. U međuvremenu, zrakoplovi s prepoznatljivim crveno-bijelim repom nastavljaju letjeti pod budnim okom inspektora – i putnika koji se pitaju jesu li sigurnosna obećanja doista ispunjena.