U vrelini Libertasove remize u Komolcu ovih se tjedana polako ponovno rađa dubrovačka tramvajska legenda. Konzervator-restaurator Jan Mark Novalija, Zagrepčanin koji se u Dubrovnik doselio 2019. upravo zbog ljubavi prema tamošnjem tramvaju, predvodi obnovu motornih kola br. 10 – popularne „desetke” – i dviju pripadajućih ljetnih prikolica.
„Desetka” je proizvedena 1928. u današnjem Đuri Đakoviću u Slavonskom Brodu kao dio treće serije dubrovačkih tramvaja (garažni brojevi 8, 9 i 10). Iako je izgledom gotovo identična prvoj seriji iz Graza iz 1910., svaka je nova generacija bila nešto duža kako je rastao broj putnika. Tramvaj je posljednji put temeljito obnovljen početkom 60-ih, a iz prometa je povučen 1970. Novalijin tim rekonstruira upravo taj, „posljednji” izgled vozila.
Uz motorna kola restauriraju se i dvije tzv. bajvagene garažnih brojeva 27 i 28. Prema dostupnim podacima, one su 1958. stigle iz Ljubljane – nakon gašenja tamošnje mreže – a prije toga su, navodno, vozile i u Opatiji.
Radovi su opsežniji od očekivanog. Nakon početnog pregleda utvrđeno je da su konstrukcija i drveni dijelovi u lošijem stanju, pa se o roku dovršetka zasad ne govori. Novalija i suradnici oslanjaju se na arhivske fotografije, stručnu literaturu, vlastite zbirke te bilješke modelara Mara Japunčića, koji je tramvaje dokumentirao još 80-ih.
Još nije odlučeno gdje će tramvaji biti izloženi, no ostaju unutar Grada Dubrovnika. Potreban je zatvoreni prostor koji će ih zaštititi od vlage, soli i mogućih oštećenja, naglašava mladi stručnjak.
Novalija ističe i snažnu želju građana da se tramvaj ponovno pokrene, makar na kraćoj, simboličnoj liniji: „Tramvaj je dio identiteta grada. Vjerujem da će, kad se postavi, ući među pet najsnažnijih simbola Dubrovnika – na ponos Dubrovčanima i na radost posjetiteljima.”