U Osnovnoj školi Vladimira Nazora u Krnici školska knjižničarka Marijana Valić već nekoliko godina vodi programe koji učenike navode da istraže vlastite korijene i bogatu lokalnu baštinu.
Središte projekta je „Korat – suvremeni dijalog s prostorom između tradicije i modernizacije”, zamišljen kao edukativni i umjetnički proces, dokumentarna zbirka te osobna, biografska gesta. Ideja je, kaže Valić, „nastala sasvim prirodno, kao nastavak procesa koji je već neko vrijeme tinjao”. Učenici kroz prikupljanje priča, fotografija i predmeta otkrivaju kako se njihov zavičaj mijenja te koju ulogu u tome imaju djela Mate Balote, istarskog književnika čiji rad snažno odjekuje u lokalnoj zajednici.
Projekt se uklapa u aktualnu inicijativu uvođenja zavičajne nastave u hrvatske škole – koncepta koji, umjesto pukog memoriranja činjenica, potiče djecu da postanu istraživači vlastitog identiteta i aktivni čuvari kulturnog nasljeđa.
Ravnateljica Helena Dabo, višestruko nagrađivana za inovacije u obrazovanju, snažno podupire ovakav pristup: njezinim riječima, stvaranje poticajnog okruženja ključno je „kako bi se škola razvijala u smjeru suvremenih obrazovnih metoda”.
Rezultati su već vidljivi: djeca samostalno organiziraju izložbe, vode intervjue s najstarijim mještanima i digitalno arhiviraju materijale koje prikupe. Krnica tako postaje ogledni primjer kako se zavičajna nastava može pretvoriti u živo interaktivno iskustvo – i pokazati da se, kad učionica izađe na ulice, povijest najjasnije čuje u glasovima onih koji je upravo bilježe.