Tihi dio Medvednice ovih je dana dobio neočekivanu digitalnu dimenziju: planinar koji se izgubio na Sljemenu pomoć nije potražio na uobičajenom broju 112, nego je upitao chatbota kako da se izvuče iz šume.
Prema priopćenju Stanice Zagreb Hrvatske gorske službe spašavanja, algoritam mu je savjetovao da „krene niz potok”. Umjesto prema sigurnijem putu, nesretnik je tako zašao u još strmiji i zahtjevniji teren, čime je sam sebi produljio agoniju. Još alarmantnije, chatbot ga ni u jednom trenutku nije uputio da nazove hitne službe.
HGSS-ovci su ga, srećom, locirali i dopratili na sigurno – živog i neozlijeđenog. No akcija je, kažu spašavatelji, mogla završiti mnogo gore da se privremeno nije zadržao mobilni signal i da baterija telefona nije izdržala.
Spašavatelji ponavljaju dobro poznata pravila:
- Ako se izgubiš, odmah nazovi 112.
- Ostani na mjestu i štedi bateriju.
- Prati isključivo upute ljudi koji te traže, a ne savjete generičkih aplikacija.
„Kad se izgubiš zovi 112”, podsjećaju iz HGSS-a i dodaju kako ni najnaprednija umjetna inteligencija ne može zamijeniti lokalno iskustvo, procjenu terena i ljudsku odluku u stvarnom vremenu.
Dok algoritmi nastavljaju mijenjati svijet, u prirodi zasad vrijedi staro pravilo: čovjeka iz nevolje još uvijek izvlači – čovjek.