Stanovnici Imotske krajine još jednom pozivaju Zagreb da hitno pokrene izgradnju obećane brze prometnice Granični prijelaz Vinjani Donji – Imotski – čvorište Zagvozd, ključne za regiju koja se guši u prometu.
U posljednjih nekoliko godina napravljeni su rotori u Glavini Donjoj i uz hotel Venecija, a Županijska uprava za ceste obnavlja dionice prema Prološcu, Lovreću, Hršćevanima i Runovićima. No sve to ne rješava najveći problem – izlaz Imotske krajine na autocestu A1.
Alarmantne brojke
• Grubine (skretanje za Zagvozd): 9 000 vozila dnevno, ljeti 12 779.
• Čvorište Zagvozd: 7 000 vozila dnevno, u sezoni 11 312.
• Granični prijelazi Vinjani Gornji i Donji: 9 000 vozila dnevno, ljeti 16 300.
• Vinjani Donji: oko 40 000 kamiona i šlepera godišnje.
Vožnja od Imotskog do Zagvozda često traje sat i pol, a put do Splita, dug svega 85 km, u sezoni prelazi dva i pol sata. Uska dionica kroz Zagvozd toliko je nepregledna da se dva kamiona teško mimoiđu, a na izlaz s autoceste čeka se i do 15 minuta.
Hercegovina kreće, Hrvatska vaga
S druge strane granice radovi su već u pripremi. Načelnik općine Grude Ljubo Grizelj naglašava da je trasa Mostar – Široki Brijeg – Grude – Vinjani Donji „prioritet za Široki Brijeg, Posušje i Grude”, čiji godišnji promet doseže 3,5 milijardi eura, uz 350 milijuna eura neto dobiti. Grude planiraju iduće godine početi graditi svojih 11 km do granice.
Dok Hercegovina sprema bagere, u Hrvatskoj se, kako kažu lokalni stručnjaci, još „prebiru varijante” između brze ceste i obične prometnice s dodatnom trakom na uzbrdicama.
Sve više vozila, sve manje vremena
Samo u prvih osam mjeseci ove godine u Imotskoj krajini registrirano je 1 200 vozila više nego lani u istom razdoblju; na godišnjoj razini to znači preko 2 000 novih automobila. Tunel Sv. Ilija pokazao je koliko kvalitetna infrastruktura može promijeniti životni ritam Zagore i obale, a Imoćani sada traže da se istim principom riješi i veza s A1.
Pitanje koje lebdi nad Imotskom nije više hoće li se cesta graditi, nego koliko će godina proći dok egzistencijalni prometni čep konačno ne pukne.