Debata o budućnosti automobilskog sektora u Europskoj uniji ponovno je planula u srijedu u Strasbourgu. Desni zastupnički klubovi zatražili su ukidanje uredbe koja od 2035. zabranjuje prodaju novih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem, tvrdeći da će takva politika uništiti radna mjesta i otvoriti vrata kineskim proizvođačima.
Poljski konzervativac Patryk Jaki (ECR) naveo je da je „izvoz automobila iz EU-a pao za 16 %, a uvoz kineskih vozila pet puta porastao” te upozorio da kineski brendovi već drže 15 % europskog tržišta. Prema njegovim riječima, troškovi proizvodnje električnih automobila u Europi „14 puta su veći” nego u Kini, što prijeti „katastrofom za našu ekonomsku sigurnost”.
Kritici su se pridružili i klubovi Suverenista (ESN) te Patriota za Europu, naglašavajući da su električna vozila preskupa za „obične ljude”. Usporedno, tema je zahvatila i češke izbore, gdje je stranka Motoristi – protivnik zabrane motora s unutarnjim izgaranjem – osvojila 13 mandata i sada pregovara o ulasku u vladu.
Dok je desnica govorila o „zelenoj ideologiji”, europski povjerenik za klimu Wopke Hoekstra podsjetio je da je trgovinski suficit sektora vozila i dalje blizu 100 milijardi eura, ali i da se industrija suočava s „oštrom i nelojalnom konkurencijom”. Hoekstra je ustvrdio da emisije CO₂ u prometu nisu smanjene tri desetljeća te najavio inicijativu za „mala i priuštiva električna vozila”, kako bi „čista mobilnost bila nadohvat svima”.
Unutar Europske pučke stranke (EPP) čule su se podijeljene poruke. Nijemac Jens Gieseke prozvao je desne klubove da „šire mržnju” prema električnim vozilima, a ljevicu da „govori isključivo o električnoj mobilnosti”. Gieseke zagovara „mješavinu tehnologija” kako Europa ne bi „izgubila industriju”.
S druge strane, socijalisti, zeleni i liberali stali su u obranu postojeće uredbe. Zastupnik Zelenih Michael Bloss poručio je da europski proizvođači svakodnevno gube udio na kineskom tržištu upravo zato što Azija „ulazi milijardama” u električnu mobilnost: „Naša industrija ne slabi jer smo bili prebrzi, nego jer drugi ulažu brže… Mi ne trebamo kočiti, trebamo ubrzati.”
Uredba potvrđena 2023. ostavlja iznimku za vozila pogonjena sintetičkim e-gorivima, no pritisak da se rok 2035. revidira sada dolazi s više strana. Hoće li Parlament popustiti ili učvrstiti položaj vidjet će se u nastavku zakonodavnog postupka, ali jasno je da bitka za budućnost europske automobilske industrije tek počinje.