Disney i Universal podigli su tužbu protiv sanfranciskog start-upa Midjourney, tvrdeći da je njihov generator slika „bezdana jama plagijata” koja proizvodi „beskonačne neovlaštene kopije” studijskih naslova. Riječ je o prvoj velikoj holivudskoj parnici u nizu desetaka aktualnih postupaka protiv tvrtki koje treniraju umjetnu inteligenciju na tuđim radovima.
Tužba sadrži desetke primjera slika nastalih unosom jednostavnih promptova poput „Yoda with lightsaber, IMAX” ili „The Boss Baby”, a rezultati navodno vjerno oponašaju junake iz „Star Warsa” i animirani hit „The Boss Baby”. Prema tužiteljima, takvi izlazi dokazuju da program „nije ni izdaleka transformativan” – ključni kriterij američkog pravnog pravila „fair use”.
„Ovo je iznimno značajan korak”, ocjenjuje odvjetnik za intelektualno vlasništvo Chad Hummel, uvjeren da će vizualni dokazni materijal uvjeriti sud kako „output nije dovoljno transformativan”. Sličnu dilemu naglašava i profesor prava i AI-ja Matthew Sag s Emory Universityja: „Teško je ustvrditi da je transformativno uzeti tisuću slika Darth Vadera i iz njih stvarati još slika Darth Vadera.”
Studiji tvrde da su ranije tražili od Midjourneyja uvođenje tehnoloških zaštita protiv kršenja autorskih prava, ali da je start-up zahtjeve ignorirao. Dodatno ih optužuju da su tijekom treniranja modela „čistili” kopije studijskih radova, čineći dodatne neovlaštene preslike.
Glavni Disneyjev pravni savjetnik Horacio Gutierrez u priopćenju naglašava: „We are bullish on the promise of AI technology and optimistic about how it can be used responsibly as a tool to further human creativity. But piracy is piracy, and the fact that it’s done by an AI company does not make it any less infringing.”
Midjourney se trenutačno brani šutnjom – na upite nije odgovorio. Osnivač David Holz 2022. je, međutim, u intervjuu za Forbes otvoreno priznao da tvrtka „samo masovno struže internet” kako bi prikupila stotine milijuna slika bez praćenja vlasništva.
Kako raste tržište licenciranja podataka za treniranje AI-ja, neki tuženi tehnološki divovi već sklapaju dogovore; The New York Times paralelno tuži Microsoft i OpenAI, ali je svoje tekstove prodao Amazonu. Hummel smatra da to potvrđuje „vibrantno tržište licenci” koje Midjourney zaobilazi.
Disney i Universal kršenje opisuju kao egzistencijalnu prijetnju industriji čiji je doprinos američkom gospodarstvu veći od 260 milijardi dolara i milijuna radnih mjesta. Dok se Hollywood još prilagođava alatima poput Googleova generatora videa Veo 3 – i dok sindikati poput SAG-AFTRA traže zaštitne mehanizme – odluka suda u slučaju moćnih studija protiv Midjourneyja mogla bi presudno oblikovati način na koji će filmska magija nastajati u doba umjetne inteligencije.