Na današnji dan prije 47 godina, 17. rujna 1978., u šljunčanoj udolini Grobničkog polja prvi je put odjeknuo zvuk Svjetskog motociklističkog prvenstva. Novoizgrađeni Automotodrom Grobnik – staza duga 4 168,75 metara s 18 zavoja – rođen je iz nužde nakon što je zbog sigurnosti ugašena legendarna prelučka pista uz more.
Samo šest mjeseci ranije bulldožeri su po prvi put zagrabili podno stijena Platka. Rezultat je bila tada najsuvremenija svjetska staza, široka 17 metara u startno-ciljnom pravcu i položena na 320 metara nadmorske visine. Već prvog vikenda okupila je, prema procjenama, između 80 i 100 tisuća gledatelja – brojku kojoj danas mogu pozavidjeti i najveći Grand Prix spektakli.
Prvi GP pobjednici na Grobniku bili su: • 50 ccm – Ricardo Tormo (Španjolska, prosjek 130,783 km/h) • 125 ccm – Ángel Nieto (Španjolska, 140,395 km/h) • 250 i 350 ccm – Greg Hansford (Australija), koji je u klasi 350 postavio i prvi apsolutni rekord staze od 153,110 km/h.
Hansford je u povijest ušao i anegdotom: vozio je u posuđenom kombinezonu sunarodnjaka Haralda Bartola jer mu je vlastiti nestao u noći prije utrke.
Između 1978. i 1990. Grobnik je ugostio 13 Velikih nagrada. Na „crnoj zmiji” krunili su se velikani poput Kennyja Robertsa, Randyja Mamole, Marca Lucchinija, Waynea Gardnera i Waynea Raineyja. Upravo je Rainey 1990. postavio dugogodišnji rekord kruga – 1:29,220 minuta uz prosjek 168,178 km/h na Yamahi klase 500 ccm. Iste je godine teška nesreća Nijemca Rainholda Rotha obilježila posljednju GP utrku prije nego što su ratna zbivanja u regiji izbacila Hrvatsku s kalendara svjetskog prvenstva.
Bez Grand Prixa staza nije stala. Već 1992. startao je Alpe Adria Cup, danas najdugovječniji serijal koji je na Grobniku nedavno odradio 87. izdanje. Godinama su slijedile europske moto i auto utrke, FIA CEZ prvenstva, pa čak i Nascar Euro Series. Uoči 40. rođendana staza je dobila drugi sloj asfalta, proširene bokseve i nadograđene sigurnosne zone, čime je osigurana licenca za nove izazove.
Automotodrom Grobnik i dalje je jedini hrvatski asfaltni hram brzine: mjesto gdje se svakodnevno održavaju klupski treninzi, testiranja timova, gospodinski eventi i medijski spektakli. Ostaje tek nada da će neka buduća generacija svjetskih asova ponovno natjerati tisuće ljubitelja oktana na brežuljke koje publika još od 1978. zove „matuljsko brdo” i „zagrebački zavoj”.