Prometne kolone u Zagrebu sve se češće stvaraju zbog dostavnih kombija, taksija i vozila platformi za brzu dostavu koji se zaustavljaju nasred ceste, uključe sva četiri pokazivača smjera i – blokiraju promet.
Profesor s Fakulteta prometnih znanosti Marko Ševrović podsjeća da zakon razlikuje parkiranje od zaustavljanja, ali upravo se na tom detalju lome koplja: „Imate dvije stvari, parkiranje i zaustavljanje. Sve ispod tri minute ide u zaustavljanje, i to je nešto što je dosta teško kontrolirati.”
Prema njegovu objašnjenju, i kratko stajanje na prometnoj arteriji može izazvati takozvani „šok val“ – nagli pad kapaciteta ceste koji se, osobito u jutarnjim špicama, pretvara u gužvu koju je teško raščistiti.
Ševrović stoga zagovara preciznije prometne propise koji bi lokalnoj vlasti omogućili da ograniči čak i kratkotrajna zaustavljanja na glavnim prometnicama poput Zelenog vala, Branimirove ili Zvonimirove.
Rješenje vidi u praksi mnogih europskih gradova gdje su dostavna mjesta jasno označena u sporednim ulicama, dok je stajanje na glavnim pravcima zabranjeno. „Drugi gradovi u Europi puno više rade na označavanju površina na kojima smije biti dostava. To ne smije biti na arterijalnim pravcima, ali može na sporednim ulicama”, napominje, navodeći Gajevu kao moguću lokaciju buduće zone za kombije i selidbene kamione.
Dodatne zastoje, upozorava, stvaraju i vozila čistoće koja u jutarnjim satima zauzimaju trake na prometnim žilama kucavicama grada.
Kombinacija strože regulative, razvijenije prometne kulture i tehničkih rješenja, zaključuje profesor, nužna je kako bi se zagrebačke ulice riješile svakodnevnog prizora četiri bljeskajuća „žmigavca”.