BRUXELLES – Europska komisija napisala je tzv. Le Bourget deklaraciju o održivim zrakoplovnim gorivima i proslijedila je industrijskim udrugama na potpis, potvrdilo je više lobista. Dokument će ovaj tjedan biti uručen povjereniku za promet Apostolosu Tzitzikostasu tijekom Pariškog aeromitinga u Le Bourgetu.
Jedan predstavnik lobija kazao je: „This didn’t come from us; this came from DG MOVE.” Prema njegovim riječima, glavni upravni odjel za promet (DG MOVE) prije nekoliko tjedana kontaktirao je udruge i poručio: „We want you to sign this and give it to the Commissioner.”
Nekoliko sugovornika potvrdilo je da su nacrt dobili iz Komisije te zatražili da se u tekst ubace stvarni zahtjevi sektora, poput uvođenja tržišnog sustava „book-and-claim” za održivo zrakoplovno gorivo (SAF) – ideje kojoj se Bruxelles dosad protivio. U konačnici je, kažu, nastao „Frankenstein” s „all sorts of different messages”, zbog čega bi poruka mogla izgubiti težinu.
Dokument, koji kontrastira nedavnom pozivu velikih europskih avioprijevoznika na odgodu obveza iz paketa ReFuelEU, podržava Komisijine ciljeve za povećanje udjela SAF-a. Avio-kompanije su na summitu Airlines for Europe u ožujku kritizirale „not realistic” mandate: od 1. siječnja ove godine u mlaznom gorivu mora biti najmanje 2 % SAF-a, a do 2030. prag raste na 6 % (1,2 % sintetičkog e-SAF-a). Prevoznici se žale da plaćaju dvostruko višu cijenu jer dobavljači, uz gorivo koje je ionako triput skuplje od kerozina, naplaćuju i „compliance fees”.
Prema jednome predstavniku zrakoplovnih tvrtki, Komisija ovim potezom nastoji popraviti štetu nastalu negativnim odjecima ReFuelEU-a: „The Commissioner doesn’t want to replicate the disaster of the automotive sector … He wants to ensure that airlines continue to support the measures adopted.”
Deklaracija predlaže: • zajednički instrument garancije prihoda Komisije i država članica (npr. ugovori za razliku, agregiranje potražnje ili dvostruke aukcije) koji bi do kraja 2026. trebao smanjiti rizik ulaganja u e-SAF; • ciljana pojednostavnjenja za pionirske i male proizvođače SAF-a radi smanjenja administrativnog opterećenja.
Predstavnici lobističkih udruga ipak namjeravaju potpisati dokument. Europska komisija nije odgovorila na upit za komentar.