New York Timesova bestsellerica Victoria Aveyard u videu bez riječi lupi tisućstranični rukopis o stol, uz kiselkasti napitak i zdjelu grožđa. Na ekranu se pojavljuje natpis: „Using GenAI to write a book doesn’t make you a writer, it makes you a thief.” Time je autorica serijala Red Queen pokrenula novu fazu otpora protiv generativne umjetne inteligencije u izdavaštvu – i protiv optužbi da se njome služi.
• Sve brojnije sumnje. Na TikToku i Threads-u sve češće se prozivaju pisci za prekomjernu brzinu izbacivanja naslova ili „plastičan” stil, pa zatim i za potajno korištenje AI-a. Subreddit r/WritingWithAI broji već 40 000 pretplatnika.
• Tržišni pritisak. Analitička kuća Technavio predviđa rast nakladničkog tržišta za 18,9 milijuna dolara do 2029., dijelom zahvaljujući naletu self-publishing autora. S porastom dolaze i „prevarantske prerade” te digitalno kreirani pisci, što je, kaže Aveyard, stvorilo svojevrsni lov na vještice – sada i obrnuti: „pošteni” autori moraju dokazivati da pišu sami.
• Videodokazi o ručnom radu. Indie spisateljica Ashley Godschild objavila je ubrzani snimak dok tipka scenu u detektivskoj seriji i poručila: „Watch this time-lapse of me writing a scene in a murder mystery TV show without the use of gen-AI.” Rachel Menard pokazala je 78 verzija rukopisa i dodala da bi joj, da rabi AI, „bilo gotovo odavno”.
• Kulturološki jaz. Autor „street lit” hitova Quan Millz koristi AI samo za probne naslovnice, ali ne i za tekst. Komentatori mu svejedno dovikuju: „Ain’t no way you’re dropping the books this fast.” Millz uzvraća da nijedan model ne može vjerodostojno reproducirati AAVE: „There’s no way in hell you’re going to get any of these AI models to really capture the essence of just how Black people talk.” Pokušao je, kaže, i otkrio da mu sustavi cenzuriraju erotske dijelove te gomilaju stereotipe.
• Dovoljno je samo rukopis? I dok Aveyard tvrdi da je „thief” svatko tko piše uz pomoć modela, Millz više ne planira live prijenose pisanja – odvlače mu pozornost i, uvjeren je, ionako ne dokazuju ništa: „When you read AI text, even if you do a good job of trying to edit it or make it your own, there’s still something amiss.”
Izdavačka industrija tako ulazi u paradoks: tehnologija koja bi trebala olakšati rad autorima tjerala ih je pred kameru da brane – ljudskost vlastitih priča.