Najdulja blokada američke savezne vlade u povijesti napokon je završila u srijedu navečer, ali za milijune putnika to ne znači trenutačni povratak urednog rasporeda letenja. Stručnjaci upozoravaju da će se posljedice višetjednog prekida financiranja osjećati još danima, a možda i tjednima – upravo uoči Dana zahvalnosti i najprometnijeg putničkog dana u godini, nedjelje nakon blagdana.
Tijekom proteklog tjedna američka Savezna zrakoplovna uprava (FAA) naložila je zrakoplovnim kompanijama da iz sigurnosnih razloga reduciraju do šest posto letova u 40 velikih zračnih luka. Razlog su kronične nestašice kontrolora leta i službenika sigurnosti koji su za vrijeme blokade propustili dvije uzastopne plaće.
„It’ll be hard to get everything up and running quickly”, kaže bivši kontrolor leta i sadašnji profesor na Sveučilištu Embry-Riddle Tim Kiefer, podsjećajući da bi zimsko vrijeme, tehnički problemi ili uobičajeni nedostatak osoblja ionako stvorili gužve i kašnjenja.
Predsjednik udruženja Airlines for America Chris Sununu poručuje: „Airlines cannot flip a switch and resume normal operations immediately after a vote—there will be residual effects for days.”
Kontrolori leta već petnaestak godina rade u uvjetima kroničnog manjka osoblja, uzinajat prisilnim odlascima u mirovinu s 56 godina i dvogodišnjoj pauzi u obuci tijekom pandemije. Za potpuno osposobljavanje novog kontrolora potrebne su dvije do pet godina. Iako je FAA ovoga puta ostavila svoju akademiju u Oklahoma Cityju otvorenom – polaznici i instruktori radili su bez plaće – proces novog zapošljavanja zaustavljen je i još nije jasno kada će ponovno krenuti.
Kiefer upozorava da bi česta politička prepucavanja oko proračuna mogla odbiti potencijalne kandidate: budu li svako malo ostajali bez plaće, možda će potražiti sigurnije zanimanje.
Ni povrat zaostalih plaća neće stići preko noći. Nakon blokade 2019. godine zaposlenicima je trebalo oko pet tjedana da dobiju cijeli iznos, a sličan se scenarij očekuje i ovoga puta.
Za putnike to znači da bi u nadolazećim danima trebali računati na povremena kašnjenja i otkazivanja letova dok se posade, zrakoplovi i kontrolni tornjevi polako vraćaju u uobičajeni ritam.